01 juli, 2008

Ikke helt sant, men veldig godt løyet


Den lokale initiativtaker til en bildeutstilling i Byparken i Stavanger er ikke så glad for diskusjonen om at fotografen trolig har manipulert noen av naturbildene.

– Det som er viktig for oss er at dette er flotte bilder med et viktig budskap. Det er leit hvis fokuset blir flyttet fra utstillingens viktige oppfordring til digital teknikk, sier Birte Noer Borrevik til Aftenbladet.

BEDRE ENN SANNHETEN
Noen historier er så gode at jeg skulle ønske de var sanne. Som den gangen jeg fortalte på en fest om da jeg havna i en toalett-bås ved siden av en som begynte å prate med meg.

Men jeg satt der og gjorde det man gjør på toaletter, spurte han meg om hvordan jeg hadde det, hva jeg holdt på med og om han kunne komme over til meg. Det siste svarte jeg høflig men bestemt nei takk til.

Jeg oppdaget ikke fadesen før fyren på naboskåla sa:

- Det sitter en tulling ved siden av meg her og svarer på alt jeg sier. Jeg ringer deg heller opp litt seinere.

ALTSÅ: KONTEKSTEN BETYR NOE
Av toastmasteren i et festlig lag forventes det gode historier. Om teksten er sann spiller ingen rolle.

Bildene i Byparken er derimot ikke blott til lysst. Bildene skal også være viktige, ifølge Stavanger 2008. Bildene blir dokumentariske blant annet fordi de følges av faktatekster om jordens tilstand.

Blant annet blir fotografiet av en flodhest i dens rette element ledsaget av informasjon om hvor mye mindre ferskvann vi har til rådighet nå enn før.

HVA MED ORDENE?
Men om de dokumentariske bildene er pynta på for den gode saks skyld, hvordan kan vi vite at ikke de dokumentariske setningene som følger bildene er pyntet på?

Fotograf Bloom forteller i teksten ved siden av flodhesten at vi bare har 7.800 kubikkmeter ferskvann igjen pr. innbygger på kloden. Sto det en gang et ett-tall foran sju-tallet? Ble det brushet bort fordi det tar seg bedre ut med litt mindre vann?

Jeg tror ikke det, men jeg vet ikke. For er det mer greit å kødde med visuell dokumentasjon enn verbal dokumentasjon?

MOT SIN HENSIKT
I et land der en fjerdedel av befolkningen sympatiserer med et populistisk parti som vil ha billig bensin og fnyser av påstander om menneskeskapte klimaendringer, er det trist å oppdage at viktige budskap om jordens tilstand blir manipulert. Og desto viktigere å reagere når det skjer.

Deler av miljøbevegelsen påsto på 1980-tallet at kloden ville gå under om et tiår eller to hvis ikke forbruksveksten og befolkningseksplosjonen stoppet opp. Det blir de minnet om av Frp-folk ennå.

Med sitt noe lettbeinte forhold til sannhetsgehalten i utstillingen og miljøtilstanden den hevder å dokumentere, minner Borrevik om en av festdeltakerne jeg fortalte historien om toalettbesøket til. Da jeg avslørte for ham at jeg bare hadde gjort om på en fortelling jeg fant på internett, nølte han litt før han utbrøt:

– Skitt au, det var nå veldig godt løyet!

Ingen kommentarer: