27 oktober, 2008

Hvorfor skal elevene blogge?

For elevene våre på VG3 medier og kommunikasjon er det obligatorisk å ha en fagblogg (mediefag og norsk). Der skal de skrive innlegg noen ganger i terminen. Snart midtveis i første termin ser vi at noen blogger med liv og lyst, andre har gjort litt, noen ingenting.

Vi har jevnlig fått og besvart utsagn som: Hvorfor må vi blogge? Kan dere tvinge oss? Jeg vil ikke publisere noe! Jeg vil ikke bli lest! Jeg har ikke bruk for dette.

  • For elever som bestemmer seg for å fortsette å sukke og stønne over bloggingen, har vi laget dette dokumentet.
  • For elever som velger å være nysgjerrig og se mulighetene, til tross for at blogging ikke er det kjekkeste man har gjort, har vi dette dokumentet.

Det er viktig å velge innstilling -- postitiv eller negativ -- før man velger hvilket dokument man vil lese, slik at man får det som passer til den typen man ønsker å være.

2 kommentarer:

Ingunn sa...

Dette var en kjempegod ide! Jeg tar den med meg i videreutviklingen av blogopplegget vårt på Sandvika.

SMS sa...

Det kan kanskje tyde på at dere også opplever at elever har aversjon mot å sette faglige spor etter seg på veven, (mens mange av dem ikke nøler med å legge ut bilder fra en eller annen fest...)?

ståle