01 desember, 2008

Om krutt, Lokus og radioreklame

Det er ikke så lett å finne fagstoff om f.eks. radioreklame. I alle fall ikke når skolen sier nei til å bruke penger på å gi oss tilgang til nettressurser i faget vårt. Argumentet var at vi medielærere er så drevne i bruk av Internett og slikt at vi ikke trenger de nettressursene som er laget for medieundervisningen. Vi kan jo bare finne alt på nettet. Dessuten kostet det for mange penger.

Ingen av de som gjorde vedtaket har fagkompetanse på digitale medier eller har vært lærere på medier og kommuniksjon.

Hvordan forsvarer vi at elevene og foreldrene spytter ut opp mot 10.000 kroner til obligatorisk datamaskin til skolebruk, og samtidig ikke bruker 160 kroner eks. moms pr. elev på nødvendige læringsressurser?

Lærerlisensen koster 300 eks. moms i året, vel halvparten av én eneste vikartime. Jeg blir frustrert nå jeg ser dette, men ikke har tilgang til å bruke det i undervisningen.

Men svaret er nei. Dermed går time etter time med til å samle stoff, lete opp eksempler og finne opp kruttet selv. Har samla litt krutt om hva som kjennetegner radioreklame, om noen er interessert. Det er herved gjort tilgjengelig, også for de som kan litt om Internett og datamaskiner og sånn.

3 kommentarer:

Einar Berg sa...

NDLA norsk har en del stoff om reklameanalyse. Det er sikkert ikke midt i blinken for deg, men kanskje noe av det kan være aktuelt?

Albertine Aaberge sa...

kanskje du finner noe i boka Radioradio av Linda Eide og én til forfatter jeg ikke husker navnet på. Det følger med er CD.

tove sa...

Fant deg nettopp :) Fra en medielærer til en annen. Ja og ja. Og ja.

Jeg har siklet på et abonnement på lynda.com, og tror jeg før eller senere bare betaler det privat. Det er en utmerket ressurs for en som må ha kjennskap til det meste.