26 oktober, 2009

Litt om søppel og bøter

Stakk innom en Joker-butikk i Sola en lørdag i høst. Utenfor fløyt det av søppel, for det meste Joker-reklame og rester av pappesker.

Mest interessant for meg var Ukens Joker på butikkdøra, et varsel om bot til alle som forsøpler.

Ble litt nygjerrig: Kan hvem som helst ilegge hvem som helst bøter. Kan jeg sette opp varsel om at den som hiver reklame i postkassa mi risikerer...tja...500 kroner i bot? (Kommer det reklame fra KID Interiør dobler jeg boten.)

Har ikke hatt tid til å sjekke dette, men jeg tipsa Solabladet, som skrev en sak på nettet.

Kjapt dukka det opp en kommentar med signaturen "eh":
Kan ikke heller foreldrene lære ungene å bruke søppelspann enn å klage og ringe til avisene! Gå i dere selv å tenk etter om dere har lært ungene deres nok folkevet!
Dette med foreldre og ungdom var nytt for meg. Lørdag er ikke skoledag, søppelet jeg så var ikke typisk for det de unge hiver fra seg. Jeg visste ikke engang at det var en ungdomsskole i nærheten.

Kom til å tenke på at vi må nok lære ungene våre folkevett når det gjelder flere typer forsøpling. Må lære dem at det finnes værre problem enn ukjente som forsyner hekker og bed med papir. For eksempel anonyme som forsøpler nettet ved å henge ut utvalgte grupper.

Tyggipapir og sjokoladeplast gjør svært begrensa skade, og forsvinner etter noen år...

Har ennå ikke fått svar på om jeg har lov til å bøtelegge han som forsøpler postkassen min med reklame. Kan ikke Solabladet begynne å bøtelegge de som legger sure oppgulp fra seg i kommentarfeltene under nettnyhetene, så ser vi hva som skjer?

Ingen kommentarer: