15 oktober, 2009

Piratene kopierer barndommen min

– ...piratkopiering, hvis du vet hva det er, sa en yngre kar til meg.

Phø! Alltid tror dere unge at dere finner på noe nytt hele tiden. Trodde dere at piratkopiering er noe nytt?

Piratkopiering er skikkelig retro.

Her er er en advarsel fra min barndom, da vi satt på rommene våre og tok opp "Ti i skuddet" på kassetter, mens vi ruga på en vag frykt – eller et vagt håp? – om at purken en dag ville storme inn dørene.

Eller vi tok opp på kassett fra hverandres platesamlinger. Rettelse: Jeg tok opp fra mine venners samlinger. Har ennå litt av piratgodset i skuffen: En blå kassett merket Lyder fra London. En samlekassett med div. artister (Elvis Costello, The Clash, m.fl), som Arild snekra sammen til meg oppe i Admiral Cruys gate. En skatt. Sjørøverskatt.

(Bildet fant jeg i denne artikkelen om alle teknologiske oppfinnelser som har lokket fram diverse dommedagsprofetier, – for så å dø ut i tur og orden. Blant dem, altså: Den analoge lydkassetten, blant venner bare kassetten.)

Ingen kommentarer: