26 februar, 2010

Google inn på desken

Igjen et eksempel på følgene av at Aftenbladet lar Google bestemme hvor Google-reklame skal plasseres på avisens nettsider. Hvem andre enn Rudolf  Steinerhøykolen er bevilget reklameplass med direktelenke like under en artikkel som handler om... ja, nettopp: Rudolf Steinerskolen.

Det er ikke lenge siden seriøse redaksjoner fnøys av gratisaviser og annnen liksompresse, som tilfeldigvis lot annonser for et firma trykke sammen med en artikkel om firmaet. Vær Varsom-plakaten har ikke endret seg på dette med å holde redaksjonelt stoff godt adskilt fra reklame, men virtuell/ digital varsomhet er som kjent ikke det samme som analog varsomhet. Og nå har altså Aftenbladet sluppet Google inn på desken.

Skal bli interessant å følge med videre. Kan vi får artige kombinasjoner som reklame for drivhus under en artikkel om klimaproblemene? Mindre artige kombinasjoner som annonse for viagra som siste avsnitt i en artikkel om sexmarkedet i Stavanger? Eller enda mindre artige kombinasjoner som disse? ( Eksempler fra nettaviser etter tsunamien i 2004. Klikk på bildene):



Ingen kommentarer: