03 mai, 2010

Kill your darlings

På journalistikkstudiet lærte vi: Kill your darlings. Det kan hende at det du synes virker så bra i arbeidet ditt noen ganger trenger nye øyne på seg. Kanskje det blir bedre avis av at du modererer deg litt?

Tabloidpressen presterer igjen å slå til med en virkningsfull forside, som synes å være skreddersydd for å ramme den delen av målgruppa som har minst motstandsfilter og vurderingsevne.

VG 3. mai 2010: 27 barn drept av sine foreldre siste 10 år.

Bildet er tatt i Spar-butikken på Bryne. Stativet er snodig nok plassert i unaturlig høyde for å treffe voksne kunder, men i perfekt høyde for barn.

Kan det hende at 2700 barn er skremt av VG de siste ti timene, mens mor eller far lesset fire melk opp på kassabåndet?

Det er ikke så lenge siden Dagbladet rammet de små enda hardere med "– Drept av mor", og fikk kjeft fra flere hold så eselørene flagra.

I lys av dette er det ufattelig at VG ikke tar hensyn, selv om typografien er av noe finere kaliber. På desken i VG vet de at stativene er lave og at bedriften har en bevisst strategi på å bygge merkevarelojalitet allerede hos barn.

Og det er mulig det selger, men VG: Kill your own darlings, og la våre være i fred!

Drittavis!

Ingen kommentarer: